Keurmerkdrager Sandra: denk na over je bedrijf

U zocht op op “

Sandra Mur-Bekaert is mede-eigenaar van DogTalk. Samen met haar vrouw en instructeurs verzorgen ze hondentraining en gedragsbegeleiding in de regio Amsterdam, Amstelveen en Aalsmeer en omstreken. Sandra is gecertificeerd en geaccrediteerd kynologisch instructeur, gedragstherapeut en ondernemer in hart en nieren en fokt daarnaast op kleine schaal Beagles.

Een bedrijf hoeft volgens Sandra niet altijd groter, maar bedrijfsvoering kan volgens deze keurmerkdrager altijd beter. We laten haar graag aan het woord!

Waarom noem je het ‘bedrijfje’?

Een bijzonder fenomeen, je bedrijf ‘bedrijfje’ noemen. Waarom doen veel van ons dat toch? De meesten van ons accepteren het ook niet als er ‘vrouwtje’ tegen ons wordt gezegd. Dan kop ik maar direct de eerste aanname in: veel van onze collega’s zijn vrouw. Misschien ligt daar direct een van de redenen waarom we onszelf en ons bedrijf bewust of waarschijnlijk harstikke onbewust klein houden.

Parkeer die stemmetjes

Laat me duidelijk zijn, groter is zeker niet altijd beter. Maar er is in onze branche nog veel winst te behalen op het gebied van professionalisering.  Ik hoor je al denken: dat kan ik niet! Dat wil ik niet! Dat durf ik niet! Dat ben ik niet waard! Al die stemmetjes houden ons klein. Laten we ze eens parkeren.

Wat heb jij te brengen?

Ik denk dat professionaliseren van je dienstverlening goed is voor jezelf én voor de wereld. Wat mij betreft is professionaliseren het verbeteren van je bedrijfsvoering. Waarbij je stilstaat bij wat je doet en waarom. Wat heb jij te brengen? Wat levert het de klant op als ze met jou in zee gaan? Denk eens na over je missie en jouw identiteit daarin. Wat is je visie en welke waarden liggen daaronder? En, niet te vergeten: welk gedrag koppel je hieraan? Met andere woorden: welke belofte doe jij een klant?

Groei is een proces

Dat klinkt groot, hè? Maar ik ben ervan overtuigd dat het goed is om hierbij stil te staan. Ook als je al gestart bent met je onderneming, probeer deze punten regelmatig te evalueren en bij te stellen, want groei is een dynamisch proces. Natuurlijk hoef je dit alles niet in één zin samen te vatten, zo heeft ons missie-document inmiddels al zeven onderwerpen. Dit document zorgt dat ons bedrijf steeds meer groeit naar dat waar we echt voor staan: weinig energielekken en bijna geen klanten die niet bij ons passen.

Een voorbeeld: een van onze missie-punten

Het klinkt echt lastiger dan het is. Vaak weet je diep van binnen al lang waarom je dit werk doet of wilt gaan doen. Als voorbeeld een van onze missie-punten:

  • Missie: Wij brengen hond en eigenaar op één lijn.
  • Ambitie/identiteit : Wij verbeteren het welzijn van hond, gezin en omgeving.
  • Visie : Wij bieden maatwerk voor de eigenaar en de hond.
  • Waarden: Aandacht.
  • Gedrag: Wij tonen oprechte interesse.
  • Belofte: De klant krijgt persoonlijke aandacht.

Doordat we goed hebben uitgedacht waar we voor staan, kunnen we dit in ons achterhoofd houden bij elke stap die we zetten. Maar we kunnen zo ook controleren of we dit daadwerkelijk uitdragen en ons team en partijen waarmee we samenwerken goed instrueren. Volgens mij is dit een van de belangrijkste stappen en direct ook de goedkoopste stap die je in de professionalisering van je bedrijf kunt zetten. Kwaliteit is iets waard, jij dus ook!

"Door uit te dragen waar je voor staat, draag je iets bij aan de wereld."

Professionaliseren is goed

Nadenken over je bedrijfsvoering en bijsturen en aanpassen waar nodig is goed voor je bedrijf, en daarmee goed voor jezelf. Het maakt dat je voor continuïteit kunt zorgen en kunt bouwen aan je toekomst of een doel dat je voor ogen hebt. Het maakt dat de basis van je bedrijf solide is, waardoor je wel een stootje kunt hebben. Dat geeft rust en zekerheid en dat is prettig. En stop alsjeblieft met je bedrijf ‘bedrijfje’ noemen. Het is belangrijk voor jou, dus groot in elke zin van het woord. Door uit te dragen waar je voor staat, draag je iets bij aan de wereld. Zo verbeteren wij het welzijn van de hond, het gezin en de omgeving. Dat is niet niks.

Jij bepaalt de stappen

Bij professionaliseren komt ook erg veel kijken. Veel regels, veel administratie en het is vaak erg duur. Daar heb ik helemaal geen zin in. Is dat zo? Dat is aan jou! De meeste mensen denken bij de volgende stappen in hun bedrijf aan groei. Maar onze meest invloedrijke stap in ons bedrijf is krimp en specialisatie geweest. Natuurlijk is het goed om je administratie op orde te hebben, je processen te beoordelen en te verbeteren, analyses te doen, bij te sturen en uit te besteden. Maar dat hoeft niet allemaal in één keer. Werken aan je bedrijf is belangrijk, maar jij bepaalt de stappen en het tempo.

Durf jij het aan?

Elk pad zal anders zijn, maar vergeet niet dat we veel van elkaar kunnen leren. Kijk ook eens buiten onze eigen branche! Durf jij beter voor jezelf te zorgen, door te professionaliseren binnen je bedrijf? Ik ben benieuwd en sta er altijd voor open om hier eens met je over te sparren of meer te delen. Stuur gerust een mailtje naar Sandra via info@dogtalk.nl

Fotograaf foto van Sandra Mur-Bekaert: Orhan Sahin Fotografie