Eerste regionale samenwerkingsverband is van start

U zocht op op “

Sinds enkele jaren is het als ondernemer in de dierenbranche mogelijk om je aan te sluiten bij het Martin Gaus Dierenwelzijnskeurmerk. Na accreditatie mag het bedrijf zich drager van het keurmerk noemen: een signaal naar de klant dat dierenwelzijn binnen het bedrijf goed geregeld is.

Ton Stahl van hondenuitlaatservice Time To Walk vertelt. ‘Werken in de dierenbranche is in veel gevallen nog een vrij beroep, je hoeft geen diploma’s te hebben. Met het keurmerk wordt gewaarborgd dat de professional de juiste diploma’s heeft én dat deze ook in de praktijk goed tot zijn recht komen. Het zorgt voor controle en de klant en cliënt hebben iets om op terug te vallen, indien nodig’.

Het Martin Gaus Dierenwelzijnskeurmerk staat voor verbinding. Van elkaar leren, op zowel bedrijfstechnisch niveau als op klant contact, zorgt voor een betere dienstverlening. Zo kan ieder bedrijf zich richten op eigen, unieke kwaliteiten, waardoor het dier het beste geholpen is. Nathalie van Horik van hondenschool Flos beaamt dit. ‘Tijdens Corona was de vraag naar puppylessen enorm. Ik geef oorspronkelijk geen puppy les, maar wilde toch kunnen bijdragen aan een kwalitatief goede start voor de jonge honden en hun begeleiders. Ik heb dit met liefde gedaan, maar wist al snel dat ik graag snel terug wilde naar het geven van sport en spel lessen voor de volwassen hond. Het is dan fijn om de pup aanmeldingen met een gerust hart door te kunnen sturen naar één van mijn keurmerk collega’s, wetende dat de mensen daar in goede handen zijn’.

Unieke situatie

In de regio Rijnmond doet zich momenteel een unieke situatie voor, maar liefst vier bedrijven zijn in het bezit van het Dierenwelzijnskeurmerk. Hiermee heeft de regio momenteel statistisch gezien de meeste keurmerkdragers in Nederland. Tussen de bedrijven is inmiddels een hechte samenwerking ontstaan. ‘Soms kunnen er best stevige gesprekken over het werk zijn’ verteld Petra Velthuizen van hondenuitlaatservice Dogs On The Road. ‘Maar omdat we met elkaar voor dezelfde, door het keurmerk getoetste, waardes staan is er veel vertrouwen en respect. Het is een veilige omgeving om van elkaar te leren en feedback te ontvangen van gewaardeerde collega’s’.

Geen concurrentie

Op de vraag of er dan toch niet soms een gevoel van concurrentie ontstaat antwoordt Jordy Blonk van De Hondenkaravaan direct: ‘In dit groepje niet. Wij kennen elkaar allemaal al een tijd en weten goed wat je van elkaar kunt verwachten. Daarbij is concurrentie niet persé een slecht iets. Binnen de hondenwereld bijvoorbeeld zijn er uiteenlopende meningen over hoe er met honden omgegaan dient te worden. Je daar niet zwart/wit in opstellen en open staan voor de mening en visie van je concurrentie, kan juist zorgen voor verruiming van je eigen visie en daardoor bijdragen aan het welzijn van het dier. Niet kunnen of willen luisteren naar de ander is vaak vooral een teken van eigen onzekerheid. Iets dat de groei als professional in de weg kan staan.’

Toevoeging

Marianne (Time To Walk) knikt instemmend. ‘Ik kan iedere ondernemer uit de dierenbranche aanbevelen te kijken of het keurmerk een toevoeging voor het bedrijf kan zijn.’ Lachend: ‘Al is het maar voor onze enorm gezellige feestavonden’.

De groep kijkt er naar uit om nieuwe professionals te verwelkomen bij het Martin Gaus Dierenwelzijnskeurmerk en samen verder te groeien.

Heb jij interesse om in jouw omgeving ook zo'n samenwerking op te zetten? Neem contact met ons op via info@martingauskeurmerk.nl